عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




موجي تازه از وسايل و ابزارك‌هاي ديجيتال جالب در چند سال اخير وارد صنعت اتومبيل شده است. از همخوان‌سازي گوشي تلفن همراه با سيستم پخش صوت ماشين گرفته تا استفاده از فروشگاه‌هاي اينترنتي و بسترهاي تجارت‌ الكترونيك درون خودرو. بايد بيشتر دانست. پيشروان توليد خودرو در حال حاضر به دنبال اين موضوع هستند كه چطور مي‌توان خودرو را به يك گوشي موبايل عظيم تبديل كرد.

انتخاب بستر عملياتي براي چنين سطح جديدي از قابليت‌هاي متصل به هم خودروها، براي OEMها كار ساده‌اي نخواهد بود. ماشين‌هاي ارزان امروزي حدود 30 تا 50 واحد مدار كنترلي الكترونيك در تمام نقاط خودرو نصب كرده‌اند، از بدنه گرفته تا درها، داشبورد، سقف، صندلي‌ها و صندوق عقب. ماشين‌هاي گران‌تر به مراتب از تعداد بيشتري از اين مدارها استفاده مي‌كنند.

ماشين‌هاي گرانقيمت، همانند مرسدس بنز كلاس S به بيش از 20 ميليون خط كد وابسته است. وقتي ماشين‌هاي متصل به مصرف روزمره برسند، اين تعداد خط كد، به بيش از 300 ميليون افزايش خواهد يافت.

اگر نرم‌افزار جديدي كه موج بعدي سرويس‌هاي خودرو را تغذيه خواهد كرد با سيستم عاملي همخوان باشد كه به يك توليدكننده وابسته است، در اين صورت اتفاقات خوشايندي نخواهد افتاد، چرا كه OEMها به‌سادگي مي‌توانند با استفاده لينوكس، هزينه‌هاي بسيار پاييني بپردازند.

پيتر وسكوزو، معاون اجرايي موسسه بلك داك در مصاحبه‌اي با لينوكس‌اينسايدر گفت: «به‌ نظر من اكوسيستم منبع ‌باز در صنعت اتومبيل دچار تغييري عظيم خواهد شد. در حال حاضر در صنعت فناوري اطلاعات، نرم‌افزار همانند سخت‌افزار يك نقطه مثبت و يك ويژگي به‌حساب مي‌آيد. به‌زودي همين اتفاق نيز در دنياي خودروسازي رخ خواهد داد و نرم‌افزارها و ديگر اتفاقاتي كه براي بستر موبايل روي داد را در دنياي خودروسازي خواهيم ديد.»

نوع ديگري از خودروي هوشمند

خودروهاي مفهومي متصل به ديدگاه فرد به‌عنوان مصرف‌كننده وابسته هستند. برخي معتقدند ماشين‌هاي متصل توليد شده‌اند و هر كس مي‌تواند با اتصال آيپاد يا تلفن هوشمند خود به سيستم پخش ماشين، به خودرو متصل شود. جوئل هافمن، استراتژيست خودروسازي در اينتل و عضو هيات مديران و بازارياب‌هاي فروشگاه‌هاي اصلي، معتقد است ماشين‌هاي متصل نوآوري خاصي نيستند.

اما برخي ديگر معتقدند ماشين متصل به‌زودي فناوري‌هاي نوين را وارد تجربه رانندگي مي‌كند. در مراحل ابتدايي تمركز بيشتر روي سرگرمي است و فرضا از تلفن همراه به‌عنوان منبع اتصال به اينترنت استفاده مي‌شود.

جاده‌هاي نرفته

برخي از متخصصان نرم‌افزار از جمله وسكوزو معتقدند خودرو يك دستگاه موبايل عظيم است. در واقع، خودروها درست جايي به كار مي‌آيند كه گوشي‌هاي همراه كوچك و محدود قادر به سرويس‌دهي نيستند.

پشپاهاس جوشي، مختصص امور سرگرمي‌هاي خودروي موسسه KPIT معتقد است: «ايده ماشين‌هاي متصل در حال بلوغ است. مصرف‌كننده نياز به ارتباط درون خودرويي دارد و نمي‌تواند كامپيوتر خود را همه جا به‌همراه داشته باشد.»

خودرو به‌عنوان يك دستگاه موبايل مي‌تواند بستري متفاوت باشد و عملكردهايي كاملا متفاوت از گوشي تلفن همراه داشته باشد، اما نرم‌افزارهاي مختلف اين كار را انجام مي‌دهند و اين نرم‌افزارها هستند كه شكاف تكنولوژيك ميان خودروهاي مختلف را برمي‌دارند.

وسكوزو معتقد است: «به گمانم هنوز هيچ خودروي متصلي نداريم، اما با افراد مختلفي در صنعت خودروسازي صحبت كردم و مطمئنم چندين شركت در اروپا در حال توليد خودروهايي هستند كه بر اساس دستگاه‌هاي توليدي اپل كار مي‌كنند.»

چشم‌اندازي محو

هافمن معتقد است ايده ماشين به‌عنوان يك دستگاه بزرگ غيرعملي است و خيلي ساده‌انگارانه است. ماشين‌ها دستگاه‌هايي هستند كه چند كاربر دارند و اين يكي از مسائلي است كه در صنعت موبايل وجود ندارد.

زمان نيز فاكتور ديگري است. 3 سال طول مي‌كشد تا يك مدل مفهومي به مرحله توليد برسد و نرم‌افزاري كه روي آن وجود دارد بايد تا 10 سال مطرح و سالم بماند. در صورتي كه 10 سال زمان بسيار زيادي براي طول عمر يك نرم‌افزار است.

يكي ديگر از مسائلي كه پيش روي خودروي موبايلي مي‌افتد، باز بودن نرم‌افزارهاي دريافت شده است. دو چيز بر سر راه اين موضوع است:

نخست، دغدغه‌هاي امنيتي هك شدن و دوم اصرار توليدكنندگان بر كنترل نرم‌افزارهاي خودرو. بنابراين تنها نرم‌افزارها و سرويس‌هايي كه توسط OEM تاييد شده‌اند مي‌توانند روي ماشين فرد نصب شوند.

مساله خودرو

وقتي بحث برندينگ مطرح مي‌شود، لينوكس‌هاي تعبيه‌شده و سيستم‌هاي عامل آندرويد مي‌توانند نقشي كليدي در اين بازار بازي كنند. بستر لينوكس بسيار خوب پياده‌سازي شده است و با توجه به اين‌كه توسعه آن كاملا سريع است، مي‌تواند گزينه خوبي باشد، اما تازگي آن برخي از خودروسازان را مي‌ترساند.

صنعت توليد خودرو، صنعتي پر از آزمايش و تاييد است. به‌همين دليل خودروسازان تا تاييد لينوكس به‌عنوان بستر نرم‌افزاري بايد وقت زيادي صرف كنند. معمولا OEMها موافق بستن قرارداد با منبع نامشخصي از نرم‌افزار نيستند.

دو سيستم عامل بزرگ در صنعت خودروسازي وجود دارد: مايكروسافت و QNX گفته مي‌شود لينوكس براي توليدكنندگان پيشنهاد بسيار خوبي است و حدود 70 تا 80 درصد كاهش هزينه خواهد داشت.

جام جم





:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1516
|
امتیاز مطلب : 54
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
ن : محمدحسین محمدی
ت : شنبه 3 دی 1390
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانستنیها و آدرس weekend.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com